Swipe to the left

Czy kawa wypłukuje magnez? Obalamy mity o kawie

Czy kawa wypłukuje magnez? Obalamy mity o kawie
2 października 2019

Powoduje nadciśnienie, miażdżycę i przede wszystkim wypłukuje magnez – takie informacje najczęściej słyszmy o kawie. Czy są one prawdziwe? Obalamy mity o kawie i odpowiadamy na najbardziej nurtujące kawoszy pytanie: czy kawa wypłukuje magnez z organizmu?

Jak działa kofeina?

Za pobudzające właściwości kawy odpowiedzialna jest kofeina, która w zalecanych dawkach korzystnie wpływa na nasz organizm. Dziennie nie powinniśmy spożywać więcej niż 400 mg kofeiny, które znajdziemy w 4 filiżankach mocnej kawy. Przekroczenie tej dawki kofeiny skutkować może złym samopoczuciem i kołataniem serca. W dużych ilościach kawa wykazuje także działanie moczopędne, które powoduje, że faktycznie z naszego organizmu uciekają cenne elektrolity: magnez, potas, sód i wapń.

Czy kawa wypłukuje magnez z naszego organizmu? Jeśli przekroczymy dawkę 400 mg kofeiny, w wyniku jej moczopędnego działania, tracimy 4 mg magnezu. Jednak nie jest prawdą, że za niedobory magnezu odpowiada właśnie kawa.

Czy kawa wpłukuje magnez z naszego organizmu?

Dorosły człowiek powinien dziennie dostarczać do organizmu ok. 300 mg magnezu. Magnez dostarczamy pijąc wodę i spożywając pełnowartościowe posiłki. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że magnez dostarczamy także pijąc kawę. W 200 mg magnezu znajduje się 7 mg kofeiny. Po wypiciu czterech filiżanek kawy dostarczamy więc 14 mg magnezu, a tracimy jedynie 4 mg tego pierwiastka.

Dlaczego więc tak często powiela się mit o wypłukiwaniu magnezu przez kawę? Duże ilości kawy najczęściej wypijają osoby, które narażone są na chroniczny stres i brak czasu, by regularnie jadać zdrowe posiłki. Fast foody i przetworzone produkty nie dostarczają wystarczającej ilości magnezu, a stres dodatkowo utrudnia wchłanianie się magnezu.

Jeśli odczuwamy częste skurcze mięśni, przyjrzyjmy się naszej diecie. Włączmy do niej kaszę gryczaną, fasolę, pestki dyni, szpinak, natkę pietruszki, kakao, orzechy (szczególnie migdały), płatki owsiane (lub otręby) i banany, a tryb życia zmieńmy na nieco mniej stresujący.